Marc Legal

La Llei d’educació 12/2009, del 10 de juliol destaca com a principi general del sistema educatiu l’aprenentatge permanent i l’educació al ll...

Sunday, 18 October 2020

Funcions del tutor i del cotutor ESO


EXPEDIENT ALUMNES
A cap d’estudis es guarden els expedients del alumnes i d’allí no poden sortir ni l’expedient sencer ni cap document específic. El cotutor ha de vetllar per tal que les dades que hi consten a la fitxa de l’alumne i la família estiguin ben ACTUALITZADES (telèfon, adreça, correu electrònic, noms dels pares i/o tutors) i siguin CORRECTES.  

 

FALTES D’ASSISTÈNCIA El tutor del grup classe s’encarrega de recollir els justificants d’assistència a les hores de tutoria. Només s’admeten justificants d’assistència dels últims 15 dies. La justificació de faltes s’ha d’intentar portar al dia i tots els justificants cal arxivar-los a l’expedient de l’alumne. Les faltes d’assistència és justifiquen a iEduca en el menú Assistència. 

Es poden justificar de forma individual, però també de forma massiva diversos alumnes, fins i tot, tot un grup classe. Aquest mateix menú també és molt útil per a indicar per avançat quan els alumnes tenen sortida o quan un alumne ja ha avisat que no assistirà un determinat dia. D’aquesta manera els professors directament no hi poden posar falta i ja saben que l’alumne no hi és per una causa justificada. És important que ho fem servir, així facilitem la tasca als nostres companys. 

Quan una família avisa que l’alumne faltarà a primera hora, cal dir-ho a secretaria, per tal que no truquin a casa. Tingueu en compte que els professors que estan de guàrdia a primera hora del matí passen per les aules de 1r i 2n d’ESO a revisar qui no ha vingut i després secretaria truca a cadascuna de les famílies per avisar de l’absència del seu fill/a. 

Quan un alumne arriba a 30 faltes no justificades, s’inicia el protocol d’absentisme (veure apartat següent) Amb 50 faltes justificades, s’envia la primera carta d’absentisme justificat. Amb 100 faltes justificades, s’envia la segona carta d’absentisme justificat (veure model Carta avís faltes). Aquesta carta l’emplena el tutor i la dona directament a l’alumne. A banda s’envia per correu electrònic a la família, al coordinador i al cotutor. Les famílies han de retornar el resguard de la carta signat i s’ha d’arxivar a l’expedient. L’equip docent pot decidir que l’alumnat amb un elevat nombre de faltes no pugui assistir a la sortida lúdica.  

 

ABSENTISME El protocol d’absentisme consta de 3 annexos: 

- Quan un alumne arriba a 30 faltes no justificades, s’inicia l’Annex 1 del protocol d’absentisme. El coordinador emplena el document amb una hora de reunió que li vagi bé al cotutor i ho envia per correu electrònic a la família, al cotutor i al tutor. El tutor dona un còpia a l’alumne, per tal que la família retorni el resguard signat i es guarda a l’expedient de l’alumne. La família ha de presentar-se a la reunió amb el cotutor. 

- Quan un alumne arriba a 60 faltes no justificades, s’inicia l’Annex 2. 

 - Quan un alumne arriba a 90 faltes no justificades, s’incica l’Annex 3. L’ED valorarà si l’alumne amb el 2n annex d’absentisme iniciat deixarà de poder fer les sortides programades o no. 

Pel que fa a la sortida lúdica de final de curs, no la farà. 

 

 INCIDÈNCIES I SANCIONS A mesura que els alumnes acumulen incidències lleus s’aplica el següent règim de sancions: 

5 incidències acumulades: 1 tarda de permanència al centre. Coordinació genera un drive compartit per tal que els professors posin deures de la seva matèria. 

10 incidències acumulades: 3 tardes de permanència al centre. També es genera el drive compartit on els professors cal que posin deures. 

15 incidències acumulades: 1 dia d’expulsió del centre amb la corresponent feina a fer. Quan una incidència és greu directament es sanciona amb tardes de permanència o expulsió. 

Cal tenir en compte que en aquell moment que els alumnes acumulen 10 incidències deixen de poder participar de la sortida lúdica i de la resta de sortides programades per al curs. 

Les sancions les notifica directament a l’alumne el cap d’estudis adjunt. En cas de sancionar amb l’expulsió del centre, el cap d’estudis de disciplina informa directament a la família. Un cop complerta la sanció és important que el cotutor contacti amb la família per informar del compliment de la sanció i de l’aprofitament fet per l’alumne. 

 

 NESEs Els alumnes NESE són els alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu. Dins d’aquest gran bloc hi podem trobar els següents tipus: NEE (Necessitats Educatives Especials): alumnes amb dictamen per tenir o bé discapacitat física, , intel·lectual (DIL o DIM), sensorial (visual o auditiva), o transtorn greu de la conducta o transtorn mental, o TEA (Transtorn de l’Espectre Autista) o malaltia degenerativa greu o minoritària. Aquests alumnes poden tenir consideració de NESE-A. Per tal que un alumne formi part de la SIEI ha de tenir dictamen amb dues NEE diferents. Alumnat amb transtorns d’aprenetatge o comunicació (TDAH, TEL, dislèxia, discalcúlia, disgrafia, disortografia, etc.): poden necessitar un PI metodològic o tenir-ne prou amb les mesures universals. Tenen un informe mèdic però no dictamen. Alumnat amb altes capacitats: poden necessitar un PI d’enriquiment o aprofundiment. Alumnat d’origen estranger amb NESE derivades d’una escolaritat prèvia deficitària, incorporació tardana al sistema educatiu o falta de domini de la llengua vehicular dels aprenentatges. Són els alumnes NESE-C o NISE. Situacions socioeconòmiques i socioculturals desfavorides que afecten al rendiment acadèmic de l’alumne. És possible que dins d’un mateix nucli familiar hi hagi germans amb aquesta consideració i d’altres que no. Són els alumnes NESE-B. Risc d’abandonament escolar prematur (alumnta absentista, desmotivat, etc.)  

 

PIs El tutor del grup classe és el responsable de redactar el PI dels alumnes que ho necessitin i el cotutor qui es reuneix amb la família per signar-lo. Tots els PIs han d’estar signats abans del 31 d’octubre. Això implica que estiguin elaborats abans del 15 d’octubre, per tal que el cotutor tingui temps suficient per poder quedar amb la família. Els PIs s’han de signar per triplicat: una còpia s’arxiva a l’expedient, una altra a secretaria i la tercera és per la família. No es poden donar còpies del PI a altres serveis externs com per exemple psicòlegs. El tutor ha de vetllar perquè el PI estigui signat i arxivat abans de finalitzar el mes d’Octubre. Els PIs són un document viu, això implica que l’Equip Docent els ha d’anar revisant al llarg del curs, i el tutor ha d’anar incorporant les pertinents modificacions. Hi ha diferents tipus de plans individualitzats: PI d’alumnes amb dictamen NESE-A. PI per desfasament dels aprenentatges. PI metodològic: alumnat NESE amb algun trastorn d’aprenetatge o comunicació. Cal tenir l’informe mèdic per poder fer el PI. PI d’aula d’acollida: alumnat NESE-C (NISE), o bé alumnat que necessiti suport lingüístic tot i haver perdut ja la condició de NESE-C. PI d’enriquiment: alumnat amb altes capacitats. PI per convalidar educació física o música: alumnat federat amb moltes hores de dedicació. Cal informe oficial (federació o conservatori). 

 

ORIENTACIÓ La demanda al Departament d’Orientació la sol·licita el tutor o el cotutor, però el principal responsable n’és el cotutor i per tant, sempre que sigui possible, haurà d’iniciar-la ell. Abans d’inciar la demanda cal informar a coordinació. La demanda s’emplena de forma telemàtica seguint el model i cal fer-la arribar per correu electrònic a Orientació, coordinació i al tutor o cotutor segons qui l’hagi iniciada. S’han d’emplenar correctament tots els apartats, això implica que cal haver fet una sèrie d’actuacions abans de fer la derivació (reunió amb l’alumne o reunió amb la família).  

 

ENTREVISTA AMB L’ALUMNE El cotutor ha de mantenir una entrevista amb l’alumne just iniciat el curs, per tal de presentar-se (és possible que aquell quadrismestre no li faci classe) i conèixe’l un poc més. Cal tenir en compte que per a l’alumne començar l’institut és un canvi important (nous companys, nous professors, nous espais, inici de l’adolescència), i sobretot aquest curs escolar, després de tants mesos de confinament i sense haver-se pogut acomiadar bé de l’escola.  

 

ENTREVISTES AMB LES FAMÍLIES El cotutor és l’encarregat de mantenir el contacte amb les famílies. És important que la primera setmana de classe el cotutor truqui a la família per presentar-se. Ja es pot aprofitar per posar data per la primera entrevista. Seria molt recomanable que aquesta primera entrevista fos a principi d’octubre. La primera entrevista presencial (o telemàtica) amb la família s’ha d’haver fet abans que acabi el mes d’Octubre. És molt important introduir al ieduca TOTES les dades rellevants dels alumnes, així com deixar constància de tots els contactes mantinguts amb la família i els acords presos. El cotutor és l’encarregat de donar en ma (o per mig de reunió telemàtica) a la família les notes de totes les avaluacions, inclosa la preavaluació, i traslladar-li els comentaris pertinents de tot l’ED. 

 

 FULLS DE SEGUIMENT TRIMESTRALS En finalitzar cada trimestre i després de la junta d’avaluació, el cotutor ha d’emplenar el full de seguiment dins del termini establert per coordnació. En aquest full s’ha de deixar constància de TOTS els contactes mantinguts amb la família i els acords presos. Si s’ha fet bé la feina i s’han anat introduint les dades a l’ieduca, és tan senzill com copiar tot el que s’ha escrit allà.

No comments:

Post a Comment